ההמלצות והמידע הניתנים באתר, אינם מהווים תחליף לטיפול וייעוץ רפואי

תסמונת המעי הרגיש ותסמונת המעי המגורה

אם אתם סובלים מנפיחות, כאבי בטן, גזים ושלשול או עצירות לסירוגין, ללא עדות לדלקת במעיים, קרוב לוודאי שנאמר לכם שיש לכם תסמונת המעי הרגיש, או IBS.

התסמין הנפוץ ביותר של התסמונת הוא עוויתות והתכווצויות כואבות של הבטן או כאב עמום ומתמשך בבטן התחתונה, שבדרך כלל, מוקל אחרי שחרור גזים או יציאה.

עד לאחרונה, בעיה מעיקה זו לא זכתה להתייחסות רצינית מצד הרפואה הקונבנציונאלית.

תסמונת המעי הרגיש היא המחלה הנפוצה ביותר אחרי הצטננות והיא משפיעה על 25% מן האוכלוסייה.

למרבית האנשים יש היסטוריה של טיפולים אנטיביוטיים, המגבירים את הסיכון לפתח אלרגיה למזון.

לרבים מן הסובלים מתסמונת המעי הרגיש ישנה אי סבילות לגלוטן. בקרב חלקם, ניתן למצוא אי סבילות ללקטוז. [אופציה נוספת – רחבה יותר: או שאפשר לשלב בין שני הנוסחים]

תסמונת המעי המגורה (Irritable bowel syndrome)

תסמונת המתאפיינת בשינויים בהרגלי המעיים [עצירות ושלשול לסירוגין], כאבי בטן והיעדר מחלה אורגנית הניתנת לזיהוי.

זוהי תופעה שכיחה ביותר ומעריכים כי קרוב למחצית מן החולים הפונים לבירור גסטרואנטרולוגי [בירור של מערכת העיכול] לוקים בתסמונת זו. התסמונת שכיחה בקרב נשים צעירות.

בעבר נהגו לכנות את התסמונת במונחים שונים, רובם ככולם מוטעים. בין המונחים הללו נכללו: "דלקת המעי הגס" [Colitis], "מעי גס עוויתי" [Spastic colon], "מעי גס עצבני" ועוד.

כיום ברור כי המעי הגס אינו אחראי בהכרח לתופעות הקליניות של תסמונת זו, ועל כן מכנים את התסמונת בשמה הנוכחי.

הסיבה לתסמונת אינה ברורה די הצורך, אם כי ידוע שמתח נפשי ושינויים נפשיים עלולים להחמירה. בנוסף, נמצא כי המעי אצל החולים הללו רגיש יותר לגירויים שונים.

התסמינים:

כאבי בטן ברוב שעות היום, [כאבים אלה בדרך כלל אינם מפריעים לשינה]. ריבוי גזים ושחרורם מקל לפעמים את הכאב. יציאות בלתי סדירות ולמרבית החולים יש תקופות של עצירות ושלשול לסירוגין. היציאה השלשולית עשויה לצאת במהירות רבה, מלווה בגזים רבים, ולעתים היא מופיעה מיד לאחר הארוחה.

לעיון במאמר בנושא מחלות מעיים דלקתיות