ההמלצות והמידע הניתנים באתר, אינם מהווים תחליף לטיפול וייעוץ רפואי

איזה שיעור חשוב שכחנו ללמוד מהקורונה, וכדאי שנשלים לקראת החורף הקרוב?

"כואב לי קצת במערכת החיסון", אמר אף אחד, אף פעם – והסיבה: מערכת החיסון, בשונה משאר מערכות הגוף, איננה אוסף מובחן של איברים אלא רעיון, קונספט (שלא היה מבייש משרד קריאייטיב גדול) אליו שותפים כל התאים בגוף. לכל אחד מהם, מתאי העור דרך הרקמות ועד לטסיות הדם, תפקיד ביצירת החוסן הבריאותי שלנו. כולם כולל כולם, עסוקים בעבודת "הומאוסטזיס" – שמירת תנאים פיזיקליים וכימיים יציבים בגופנו, נוכח שינויים שחלים בסביבה – וזה כולל כמובן שמירה מפני חדירת מזיקים. ואז מגיע וירוס אחד, קורונה-משהו קוראים לו, ומשנה את חוקי המשחק. אבל למה?

כבר עשרות שנים שחוקרים מתחום הביולוגיה, מכירים בכך שבגופנו חיים (בהרמוניה שאפשר רק לקנא בה) טריליונים של מיקרו-אורגניזמים. אלה הם נגיפים, פטריות ושאר יצורים חד תאיים שחיים בקרבנו, ומספרם מוערך כפי שלושה (!) ממספר תאי הגוף. אך רק במפנה המילניום, החל תפקידם להיות מובן לחוקרים. אז, התגלה שאותם יצורים לא רק משתמשים בגוף כבית גידול, אלא הכרחיים לתפקודו ומשפיעים עליו, עד לרמת הגנום. חלקם מעודדים ייצור של ויטמינים, אחרים – יצור של נוירוטרנסמיטורים (מולקולות הכרחיות לפעולת מערכת העצבים), וכולם ללא חריגים או עצלנים, קשורים בפעולת מערכת החיסון. למעשה, ללא התיווך שלהם, הגוף אינו מסוגל להילחם ביצורים חד תאיים אחרים, שאיתם הוא מעדיף לשמור על יחסים של "אנחנו נתקשר אליכם, ו – זה לא אתם זה אני".

אלא שבמאות השנים האחרונות, עברה האנושות ממצב של חוסר היגיינה קטלני ליתר היגיינה, וחוסר במגע ישיר עם הטבע. מיקרו-אורגניזמים ייחודיים לסביבת החיים, שחלקם מגיעים מחיבור לגוף האם וחלקם האחר מן האדמה והצמחים, מסולקים ממחוזותינו. במקרה הטוב, אנחנו משודלים לקנות יוגורטים עם הבטחה פרוביוטית, שמספקת אולי חלקיק ממה שמערכת החיסון שלנו דורשת. כך, ילדים עד גיל שנתיים מפתחים "מערכת חיסון נאיבית", שמתקשה להתמודד עם נגיפים ומחלות (בטח כאלה שמגיעים משושלת מלוכה ועל ראשם כתר), וסובלים מיתר אלרגיה לסביבה. בגיל מאוחר יותר, חלקם אף מפתחים מחלות אוטואימוניות, שהן תוצאה של מערכת חיסון חלשה, שאינה מבדילה עוד בין טוב ורע.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות, וזה בראש ובראשונה ללמוד את השיעור שהקורונה באה ללמד אותנו, ולחזק היום את מערכת החיסון בשביל מחר. אנחנו במרפאת גלובל-קליניק עושים בדיוק את זה, בשתי דרכים: האחת – מתאימים למטופלים שלנו תזונה טבעית ופרוביוטית, שמיטיבה הן עם הגוף והן עם דיירי הקבע שאנחנו ממש לא מעוניינים לסלק מתוכו; והשנייה – מוסיפים לשגרת החורף של המטופלים פורמולות נטורופתיות שאנחנו רוקחים, שעובדות בשיתוף המיקרו-ביולוגיה של הגוף, על מנת לחזק את פעולתו כנגד מזיקים.

כי האמת היא שהקורונה כלל לא שינתה את חוקי המשחק. היא בסך הכל חשפה את ההזנחה שלנו את עצמנו, והראתה את המערכת שלנו בחולשתה הנוראה. היא הדגימה לנו את החשיבות העצומה של חוסן בריאותי בחברה בכלל, ושל כל אחד ואחת מאיתנו בפרט. היא, המלכה, כאן עד שנמצא לה חיסון – לא מפוטין או מטראמפ, אלא כזה שמתחיל באורח החיים שלנו, ויוכל גם להכין אותנו (טפו-חמסה) לבואו של המלך.