ההמלצות והמידע הניתנים באתר, אינם מהווים תחליף לטיפול וייעוץ רפואי

הגיל – אינו אשם בכל…

עייפות, נשירת שיער, בעיות שיניים או עליה במשקל הן לאו דווקא תופעות של הזדקנות.

יש סיכוי גדול שבלוטת התריס הקטנה שלכם גורמת ללא מעט תופעות וזה הזמן לדעת בדיוק מה אפשר לעשות משום שהיא זו שאחראית על הבריאות שלכם ועל אריכות (ואיכות!) חייכם.

זוהי בלוטה זעירה יחסית, כמעט בגודל אגוז, היא ממוקמת במרכז הצוואר אבל היא זו שאחראית במידה ניכרת על רמות האנרגיה בגוף ועל הבריאות – הכירו את בלוטת התריס, שמוכיחה, שלמרות גודלה הזעיר,

היא נחשבת לאחד האיברים החשובים ביותר לוויסות התהליכים בגוף.

כיצד היא משפיעה עליכם בחיי היום יום? זה הזמן לבדוק!

בלוטת התריס משפיעה בצורה חיובית מאוד או שלילית מאוד על רמות האנרגיה בגוף והיא מייצרת 9 תת-הורמונים [ביניהם T3, T4] – הורמונים חשובים ביותר לוויסות כל התהליכים המטבוליים בגוף, כולל התפתחות המוח וכל תא ותא בגוף תלוי בהם לויסות ושמירה על איזון (הומאוסטזיס).

ככל שהגוף מתבגר, ניתן לחוש יותר בתופעות של עייפות, נשירת שיער, נשירת שיניים, עליה במשקל ללא סיבה מוצדקת, עצירות, רמות גבוהות של כולסטרול, ירידה בדחף המיני, דיכאון ועוד.

אם גם אתם השלמתם עם המצב ותליתם את האשם בהזדקנות, וודאי תשמחו לדעת שתסמינים אלה אינם מעידים על סימני הזדקנות אלא על תפקוד לקוי של בלוטת התריס.

מעטים יודעים זאת, אבל אם בלוטת התריס היתה ממשיכה לתפקד במיטבה, אנשים יכלו להגיע לגיל 90, ללא מיחושים או מחלות ולמות בשלווה ובשיבה טובה – ומי מאיתנו לא מייחל לכך?

עם זאת, מהן הסיבות לירידה בתפקודי בלוטת התריס?

זיהום סביבתי, חשיפה לכימיקלים, תזונה לקויה, חסרים תזונתיים, הפרעות מטבוליות ועוד.

כיצד משפיעה הסביבה על הבריאות?

אנשים רבים סובלים מדלקות כרוניות ואלרגיות כתוצאה מחשיפה לרעלים, כימיקלים, וזיהום אוויר. המים והמזון מלאים במתכות רעילות, צריכה רבה של תרופות כגון אנטיביוטיקה כבר בגיל הילדות ועוד, משבשים את תפקודה התקין של בלוטת התריס ועלולים לגרום לעיכוב בהתפתחות המוחית, אלרגיות ועיכוב ההתפתחות המינית.

אחת הדוגמאות הבולטות הוא קדמיום – מתכת המשמשת לייצור חומרי צבע, סוללות ומוצרי פלסטיק וכן נפוצה בתעשיית ציפוי מתכות. מתכת זו יכולה להיפלט לסביבה כתוצאה מעישון סיגריות, משריפת דלקים כגון פחם ומזוט, שריפת פסולת ביתית וכן, שריפת סוללות ומצברים והיא יכולה להוריד את רמות תת-הורמון התריס T3 [שהוא למעשה ההורמון הפעיל], אך בד בבד, היא לא תתגלה בבדיקות רפואיות והערכים יראו נורמליים. כלומר, לכאורה, "אתה בסדר", אך יש לך את כל הסימפטומים לכך שבלוטת התריס שלך אינה מתפקדת במיטבה.

על תזונה ותקינות הבלוטה:

בואו נדבר רגע על מוצרי הסויה שהולכים ומתרבים על המדף. מבחינה תזונתית, מוצרי הסויה למיניהם, מכילים איזופלבונים, הדומים בהשפעתם לאסטרוגן והם מעכבים תגובות של בלוטת התריס הנדרשות לייצור הורמוני התריס. מרבית מוצרי הסויה מהונדסים גנטית וטעונים בגליפוספט [חומר כימי קוטל עשבים]. מצד שני, מרבית פולי הסויה הם בצורה של שמן מוקשה או שמן צמחי, אשר גורמים נזק לקרומי התאים ולקולטנים (רצפטורים) של ההורמונים, הגורמים למחלות רבות, כולל סרטן ומחלות לב. חסר בסלניום, אבץ, יוד, מגנזיום, סידן ומינרלים אחרים, כמו גם חסר בחומצות שומן וחוסרים תזונתיים שונים – הם תוצאה של השפעת הרעלים המצויים בגופנו, ו/או כאלה אליהם אנו חשופים והם פוגעים בתפקוד תקין של בלוטת התריס. גוף האדם צריך להירפא מהשפעת הרעלים והכימיקלים אליהם הוא נחשף ואבץ, מגנזיום, מינרלים וחומצות שומן הם רק חלק מן החומרים המזינים הדרושים לגוף.

כמו כן, בקרקעות בהן מגדלים את הפירות והירקות אותם אנו אוכלים, הולכות ומדלדלות כמויות המינרלים אותם אנו אמורים לקבל בתזונה שלנו, בשל שימוש יתר בחומרי הדברה ודשנים מלאכותיים וכן, בשל שימוש יתר בקרקע, ללא הפוגה או מנוחה.

חילוף חומרים מהיר או מעי דליף?

יש סיכוי שבלוטת התריס תיפגע!

זיהומי קנדידה, תרופות פרמצבטיות כגון משככי כאבים, אנטיביוטיקה וכדומה, וכן, אלרגיה כרונית כמו לחיטה וגלוטן, יכולים לגרום למצב של "מעי דליף", אשר מאלץ את הגוף לייצר נוגדנים הגורמים להרס בלוטת התריס שלנו.

דלקת בלוטת התריס יכולה להתגלות רק על ידי בדיקה של נוגדים בבלוטת התריס, באמצעות בדיקות דם ספציפיות, אך בדרך כלל, בבדיקת הדם בודקים את רמת ה-TSH], Thyroid-stimulating hormones], כדי לקבוע האם ישנה הפרעה בתפקודה של בלוטת התריס. הבעיה היא שבדיקה זו אינה משקפת בצורה מדוייקת וודאית את מצב תפקודה של הבלוטה, וכן, בדיקה זו אינה מסבירה את הסיבות לסימפטומים ולמחלה.

טיפול בבלוטת התריס באמצעות תרופות, רק יגרום "לכיבוי" התקלה, אך לא יטפל בגורמים האמיתיים, אשר ימשיכו להשפיע על הרגשת החולי.

מדוע לא מזהים את הבעיה?

כאשר אדם מגיע עם סימפטומים של דיכאון, נשירת שיער, עלייה במשקל, זיכרון לקוי, חוסר אנרגיה, ירידה בתפקוד המיני או כולסטרול גבוה ובדיקות המעבדה מראות תפקוד "נורמלי" ותקין של בלוטת התריס, הוא מקבל תרופה כלשהי. הבעיה היא שהוא ימשיך לסבול ממרבית הסימפטומים [ואף לפתח כאלה חדשים, שהם תוצר לוואי של התרופה…] והבעיה האמיתית, שהינה תפקוד לקוי של הבלוטה, נשארת עלומה.

יותר ממחצית האוכלוסייה במדינות מתפתחות, סובלת מתפקוד לקוי של בלוטת התריס. מרבית האנשים אינם מאובחנים ככאלה, גם בשל בדיקת הדם אשר מראה תוצאה "תקינה בטווח הנורמה", וכן משום שהם "חיים" עם הסימפטומים, ואינם מתייעצים עם רופא, והגרוע מכל – אין מי שיעשה את ההקשר בין הסימפטומים ובין הגורם לכך – תפקוד לקוי של בלוטת התריס.

כך תבחנו אם אתם סובלים מתפקוד לקוי של בלוטת התריס:

המבחן העצמי הטוב והמדויק ביותר לאבחון בלוטת התריס הוא – מעקב חום, מספר פעמים ביום למשך כשבועיים. [Broda Barnes, MD]. על פי מדדי החום, ניתן יהיה לדעת באם בלוטת התריס, ותת-ההורמונים שלה מתפקדים כראוי, אם לאו.

בנוסף…

אם אתה/את יכול/ה לענות "כן" על יותר מ-3 מן התסמינים הבאים, יתכן ואתם סובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס, ואולי לא גילו זאת בבדיקת מעבדה סטנדרטית [TSH]:

  • שיער גס ונשירת שיער * דחף מיני ירוד/אימפוטנציה

  • אצבעות קרות באופן קבוע * כאבי שרירים/כאבי מפרקים

  • סובל מעצירות * השליש החיצוני של הגבות – דק

  • מרגיש מדוכא/סובל מדיכאון * זיכרון ירוד

  • קושי במתמטיקה * עפעפיים ועיניים נפוחות

  • עור יבש ושיער יבש * ישן יותר מבדרך כלל

  • מרגיש קור באופן תכוף * מחשבה איטית

  • התכווצויות שרירים תכופות * עייפות ותשישות

  • עלייה בקלות במשקל * הליכה לא יציבה

  • ווסת כבדה * חולשה בשרירים

  • צרידות בקול

  • ווסת לא סדירה

אם אתה/את סובלים מאחד מן הסימפטומים הבאים, יתכן ובלוטת התריס שלכם נמצאת בפעילות יתר – hyperthyroidism:

  • ציפורניים שבירות * Palpitations – דילוג על פעימות לב

  • הזעה מוגברת * רעידות

  • נדודי שינה * Tachycardia – פעימות לב מהירות

  • אובדן תיאבון

סביר להניח כי בלוטת התריס שלכם עמוסה, יתר על המידה, במתכות רעילות כגון: אמלגם [סתימות שיניים], אלומיניום, קדמיום, נחושת או עופרת ואתה/את זקוקים לתהליך ניקוי רעלים מעמיק.

לסיכום, אין סיבה להיות או להרגיש חולים, בכל גיל, אלא רק להגיע לשורש הבעיה ולפתור אותה. אבחון תפקוד בלוטת התריס הינו חשוב מאוד ומומלץ לגלות את הדרכים לפעול למען תקינותה ובריאותה ולא חייבים להתפשר מאחר וישנן דרכים טבעיות מצוינות אשר יכולות לסייע בתהליך החזרת בלוטת התריס לפעילות תקינה.